неділя, 19 серпня 2018 р.

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо організації навчання шкільного курсу МАТЕМАТИКИ у 2018/2019 н.р. ІППОЧ

Біляніна О.Я.,  методист науково-методичного центру природничо-математичних дисциплін Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області

«Математика» – один із найбільш перспективних напрямів освіти. Математика є обов’язковим навчальним предметом базової і повної загальної середньої освіти, зміст якого сприяє реалізації основних цілей чинного Державного стандарту .  Основоположним документом Державного стандарту є Базовий навчальний план закладів загальної середньої освіти, який, в свою чергу, складає основу побудови структури загальної середньої освіти через інваріантну і варіативну складові. Галузь «Математика» внесено до інваріантної складової Базового навчального плану початкової, основної та старшої школи.
Міністерством освіти і науки України розроблено та затверджено, на основі Базового навчального плану, Типові навчальні плани для різних типів закладів загальної середньої освіти (накази № 405, № 406, № 407, № 408 від 20 квітня 2018 року) на 2018/2019 навчальний рік, а кожний заклад загальної середньої освіти, на їх основі, складає робочі плани на новий навчальний рік. Тобто від змісту робочих планів, якими має  забезпечуватися повноцінність базової середньої освіти, частково залежатиме результативність досягнення цілей.   
З іншого боку варто звернути увагу у новому навчальному році на напрямки реформування освіти, яка ставить перед усіма педагогами важливі цілі щодо реалізації освітнього процесу. Окрім того школа виступає основним організатором освітнього середовища щодо розвитку та соціалізації особистості, в якому математика займає важливе місце. Таким чином у школі учні мають отримувати не лише глибокі математичні знання та проявити певні дослідницькі навички і навички життєзабезпечення, а й сформувати уміння саморозвитку, самонавчання, здатність вільно орієнтуватися в життєвих ситуаціях, самореалізовуватися та самостійно приймати правильні, морально-відповідальні рішення в умовах глобальних змін і викликів.
Увесь шкільний курс математики має закономірний ланцюжковий зв'язок росту реалізації завдань математичної освіти, які з кожним роком навчання поступово розширено та доповнено змістом  відповідно до їх вікових і пізнавальних можливостей учнів від початкових класів до середніх та старших, учнів І-ІІІ курсів професійно-технічної освіти та студентів І-ІІ курсів ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації. Особливості організації освітнього процесу з математики, зміст навчального матеріалу, очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів, зміст розділів і тем з розподілом їх за роками навчання відображено у чинних навчальних програмах.
У 2018/2019 навчальному році вивчення математики у закладах загальної середньої освіти області Міністерством освіти і науки України рекомендовано здійснювати за такими програмами (http://iitzo.gov.ua/serednya-osvita-navchalni-prohramy/):
·          5-9 класи – Програма для загальноосвітніх навчальних закладів “Математика. 5-9 класи”, затверджена наказом МОН України від 07.06.2017 № 804 “Про оновлені навчальні програми для учнів 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів”; 
·          8-9 класи (поглиблене вивчення) – Навчальна програма поглибленого вивчення у 8-9 класах загальноосвітніх навчальних закладів»,  затверджена  наказом МОН України від 17.07.2013 № 983;
·          10-і класи: Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів «Математика (алгебра і початки аналізу, геометрія. 10-11класи. Рівень стандарту», «Алгебра і початки аналізу 10-11класи. Профільний рівень», «Геометрія. Профільний рівень», «Алгебра і початки аналізу 10-11класи. Профільний рівень (початок вивчення на поглибленому рівні з 8 класу)», «Геометрія. Профільний рівень (початок вивчення на поглибленому рівні з 8 класу)», затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 № 1407 «Про затвердження навчальних програм для 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів».
·          11-і класи: Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Математика. 10-11класи. Рівень стандарту», «Алгебра і початки аналізу 10-11класи. Академічний рівень», «Алгебра і початки аналізу 10-11класи. Профільний рівень», «Алгебра і початки аналізу 10-11класи. Поглиблений рівень», затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 14.07.2016 № 826 «Про затвердження навчальних програм для 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів».
Особливістю організації освітнього процесу у цьому навчальному році буде також те, що 10-і класи працюватимуть лише за Програмами рівня стандарту та профільного (окремі програми для тих учнів, якими початок вивчення на поглибленому рівні здійснено у 8 класі та тих, що в 10 класі).
Звертаємо увагу педагогів на кількісну характеристику навчальних Програм: на кожну тему визначено мінімальну кількість годин та залишено години резерву . Тобто Програми позбавлені жорсткого поурочного поділу. Вчитель години резерву може самостійно розподіляти, організовуючи якісне навчання та ефективну діяльність учнів (компетентність вчителя). Також вчитель може, за відповідних ситуацій та контингенту учнів, змінювати послідовність розкриття навчального матеріалу в межах окремої теми, не порушуючи логіки викладу. Рекомендуємо, опрацьовуючи Програму, в методології навчання ставити на перше місце очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів (компоненти компетентностей та їх складники – знання, діяльність та цінності), а на друге – зміст навчального матеріалу, який необхідний для їх досягнення.
Отже, основним орієнтиром для вчителя у виконанні програми мають бути зазначені в програмі очікувані результати.  Цим підкреслюється те, що основною метою навчання є не самі знання і розв’язання всіх вправ підручника, а формування якісної предметної компетентності учнів, яка матиме застосування у різних життєвих ситуаціях.
Профільне навчання математики у 10-11 класах та допрофільна підготовка у 5-9 класах додатково забезпечується системою курсів за вибором та факультативів. Навчальні програми, орієнтовне календарно-тематичне планування та методичні рекомендації щодо викладання курсів за вибор

Немає коментарів:

Дописати коментар